Marketingové hovory na Slovensku

Pravidla pro marketingová volání (telemarketing, či také krátké zprávy SMS a podobně) jsou na Slovensku mírně odlišná od toho, co známe z České republiky. A jak víme, neznalost zákona neomlouvá, takže doporučujeme řídit se právě těmito specifickými pravidly. Ve stručnosti je pro vás shrnujeme na následujících řádcích:
Oblast telemarketingu na Slovensku řeší "Zákon č. 452/2021 Z. z. - Zákon o elektronických komunikáciách". Ponejvíce paragraf 116.
Odstavec 3 paragrafu 116 praví: "Pro účely přímého marketingu je použití automatizovaných volacích a komunikačních systémů bez lidského zásahu, telefaxových služeb, e-mailu, SMS a MMS vůči účastníkovi nebo uživateli povoleno pouze s předchozím prokazatelným souhlasem účastníka nebo uživatele získaným před kontaktováním účastníka nebo uživatele." Ve smyslu telemarketingu toto vysloveně nezakazuje volání řešené lidskou silou. Vše ostatní musí mít předchozí souhlas. A předchozí souhlas nelze získávat uvedenými "strojovými, neosobními" prostředky (odstavec 4).
Podle odst. 8 pro účely přímého marketingu je zakázané jakékoli volání, pokud je volané číslo uvedené v telefonním seznamu Úřadu (odst. 7), nebo pokud účastník nebo uživatel čísla odmítl možnost přímého marketingu volajícímu (nebo tomu, v čí prospěch volající koná). Volat lze jen tomu, kdo v telefonním seznamu toto vysloveně povolil, nebo udělil předchozí souhlas konkrétnímu volajícímu (nebo tomu, v čí prospěch je voláno).
Podle odst. 12 zákona o elektronických komunikacích Osoba vykonávající přímý marketing prostřednictvím volání, automatických volacích a komunikačních systémů bez lidské obsluhy, nebo služeb krátkých zpráv nebo osoba, která tímto získává předchozí souhlas s marketingovým voláním, je povinna používat pouze speciální čísla určená k přímému marketingu. Tato čísla začínají předvolbou 888. Volaný tak snadno pozná, za jakým účelem je kontaktován.
Povinnost využívat speciální marketingové číslo se nevztahuje na případy, kdy budete marketingově volat na zveřejněné kontaktní číslo účastníka/uživatele, který je fyzickou osobou podnikatelem, nebo právnickou osobou.
Takže podnikatelům a firmám můžete na jimi zveřejněná kontaktní čísla volat jakkoli. Spotřebitelům (koncovým uživatelům) marketingově volejte vždy z čísla 888, a to po kontrole v Seznamu čísel (kde je buď souhlas, nesouhlas, nebo tam číslo není – zákon si lze vyložit i tak, že pokud číslo v Seznamu není, pak není vysloven nesouhlas). Před jakoukoli telemarketingovou kampaní na Slovensku doporučujeme důkladné prostudování uvedeného zákona, souvisejících právních předpisů a konzultaci s právníkem.
FAYN jako registrovaný operátor telekomunikačních služeb na Slovensku poskytuje také zmiňovaná speciální čísla pro marketingové hovory na Slovensku.