Výhody a mýty o VoIP

16. 6. 2011
Protože internetová telefonie není zatím tak rozšířená jako například mobily, je mezi lidmi méně známá a zejména mobilní operátoři, kterým silně konkuruje, o ní s chutí šíří mýty či vyslovené nepravdy. Ty si uvedeme v tomto článku vedle hlavních výhod internetové telefonie.

Výhoda č. 1: telefonování přes Internet je výrazně levnější než jakékoli jiné.
Důvod je celkem jednoduchý: zatímco mobilní i pevnolinkový operátor musel nejdříve draze vybudovat svoje sítě (natáhnout dráty, postavit přenosové stanice), internetový operátor využívá „již vybudovaného“ internetu. Jeho náklady jsou tak podstatně nižší a proto jsou nižší i jeho ceny.

Výhoda č. 2: internetoví operátoři nezneužívají svého postavení.
Všichni dobře znáte metody jiných operátorů: většinou povinnosti uvazovat se k dlouhodobým smlouvám, záměrně nesmírně komplikované tarify, kterým nikdo není schopen pořádně porozumět, desítky stran dlouhé a normálním lidem zcela nesrozumitelné tzv. „Všeobecné podmínky“, psané písmem na pomezí čitelnosti, a to vše podpořeno masivní, vlezlou reklamou, která veškeré, zejména finanční nevýhody služby „taktně“ zamlčí. Operátoři internetového volání, mezi které patří i FAYN Telecommunications, přistupují k zákazníkům férově. Jejich tarify jsou velmi jednoduché, srozumitelné a stabilní. Nepoužívají právnicky záměrně nesrozumitelné smlouvy a zdlouhavé, nečitelné všeobecné podmínky služeb tištěné miniaturním písmem. Operátoři internetového volání v České republice jsou ve velké většině malé či střední české soukromé společnosti, vlastněné domácím kapitálem, na rozdíl od všech mobilních operátorů, což jsou nadnárodní korporace vlastněné kapitálem cizím.

Nepravda č. 1: k telefonování přes Internet je potřeba počítač.
Tuto zlomyslnou lež používají zástupci ne-internetových operátorů dodnes, přesto že něco takového platilo snad jen v předpotopních dobách telefonování přes Internet. To, co potřebujete, je pouze připojení k internetu, a dokonce ani dnes nemusí být pomocí internetové „zásuvky“; právě tak dobře lze použít Internet „ve vzduchu“, tedy s využitím bezdrátové (wi-fi atd.) sítě. Vzhledem k tomu, že Wi-Fi Internet je dnes stále rozšířenější a všudypřítomnější, jste i s internetovým voláním krásně mobilní, platíte ale přitom podstatně méně! (Poznámka: samozřejmě, pokud si to přejete, můžete volat přes Internet „přes počítač“, například přes jeho zvukovou kartu s využitím sluchátek s mikrofonem.)

Nepravda č. 2: při telefonování přes Internet je „nekvalitní zvuk“.
I to je oblíbená zlomyslná lež zejména ostatních, ne-internetových operátorů. Kvalita telefonního hovoru je závislá v největší míře na dvou faktorech:

  1. na použitém kodeku,
  2. na propustnosti či volné kapacitě linky.

(Kodek je program, který Váš hovor „zakóduje“ do digitálních dat a na druhém konci jej zase rozkóduje). Pravdou totiž je, že internetoví operátoři, což platí i pro FAYN Telecommunications, používají výrazně, až několikanásobně kvalitnější kodeky než mobilní operátoři – kvalitnější znamená, že tyto kodeky mají podstatně menší kompresi a tím pádem i zkreslení hovoru. Plechový zvuk, který dobře znáte z mobilních hovorů, Vám u telefonátů přes Internet skutečně nehrozí! Při volání přes Internet také daleko méně hrozí přeplnění kapacity linky (které rovněž dobře znáte z mobilních operátorů a které se projevuje kolísavým zhoršením kvality zvuku až k jeho nerozeznatelnosti). Internetové linky mají obvykle velmi velkou volnou kapacitu, a navíc na nich internetové volání má často nastavenu „přednost v jízdě“, tj. je vyřizováno přednostně před ostatními daty.

Nepravda č. 3: internetové telefonování je nespolehlivé, má výpadky a podobně.
Zde je namístě úsloví o potrefené huse: z vlastní zkušenosti přece všichni víme, jak často se „z neznámých důvodů“ nedovoláme z mobilu nebo se někdo nedovolá nám, spojení se „neznámo proč“ přeruší (takže znovu vytáčíte a znovu platíte…). Samozřejmě, žádná z těchto technologií není stoprocentní, při internetové telefonii to je jednoduché: jeho spolehlivost je dána spolehlivostí Vašeho připojení k internetu. Je-li kvalitní (což je dnes naprostá většina standardních připojení, jako je ADSL či připojení přes kabelovou televizi), jsou výpadky velice zřídkavé a navíc obvykle jen velice krátké (vteřiny či zlomky vteřin). Pouze v případě obskurních a málo kvalitních internetových připojení se můžete setkat s nižší spolehlivostí – dá se to přirovnat k mobilnímu volání „na hranici pokrytí sítě“. Platí tedy, že internetové volání je samo o sobě velice spolehlivé a bezporuchové; Vaše připojení k internetu by ale nemělo být podřadné.

Další aktuality

Telefonní čísla
24. 2. 2025

Marketingové hovory na Slovensku

Pokud chcete obchodně působit na slovenské zákazníky pomocí elektronických komunikací, je třeba se řídit slovenskými zákony. Podmínky se liší pro cílení na spotřebitele a firmy. Za těmito účely existuje speciální číslo pro marketingová volání.
Přečíst zajímavost